Pensioen aanvragen

Wilt u binnen 12 maanden met pensioen gaan? Vraag uw pensioen dan digitaal aan in MijnSPMS. U ziet direct wat u aan pensioen gaat ontvangen. Wel zo makkelijk!

In MijnSPMS doorloopt u stap voor stap alle keuzes die u heeft. U ziet vervolgens direct wat dit financieel voor u betekent. Uw keuzes kunt u zo vaak aanpassen als u wilt. Heeft u alles naar wens ingevuld? Accepteer dan uw pensioenplan en uw aanvraag is verzonden. U ontvangt van ons een bevestiging per post en bij uw documenten in MijnSPMS. Daarna is uw aanvraag definitief.

Loonheffingskorting is een korting op de belasting waardoor u minder belasting betaalt. Als SPMS loonheffingskorting voor u toepast, blijft er dus meer pensioenuitkering voor u over. Deze korting mag maar bij één werkgever of uitkeringsinstantie worden toegepast.

De Sociale Verzekeringsbank past vanaf uw AOW-leeftijd automatisch loonheffingskorting toe op uw AOW. Daarom passen wij niet meer loonheffingskorting toe. Wilt u dit wijzigen? Geef dit door via MijnSPMS en aan de Sociale Verzekeringsbank. mijn.spms.nl/uw-gegevens

U mag zelf kiezen op welk inkomen u de loonheffingskorting laat toepassen. Kijk op de site van de SVB voor meer hulp bij uw keuze

  • DigiD met sms-code: deze extra veiligheidscontrole activeert u via de site van DigiD.
  • Rekeningnummer waarop we uw pensioen mogen overmaken.
  • Toestemming van uw partner als u het partnerpensioen wilt uitruilen.
  • U bepaalt zelf de ingangsdatum van uw pensioen. Standaard gaat uw pensioen in op de eerste dag van de maand die volgt op de datum van uw aanvraag. Als u bijvoorbeeld op 12 augustus uw pensioen aanvraagt, dan gaat uw pensioen in op 1 september. U kunt geen pensioen aanvragen vanaf een datum die in het verleden ligt.
  • U kunt uw pensioenaanvraag niet wijzigen. Bereken daarom vooraf goed wat de financiële gevolgen van uw keuzes zijn.

Aanvraagformulier per post toesturen

U ontvangt ongeveer vijf maanden voor UW pensioenleeftijd een pensioenvoorstel en een aanvraagformulier. Vul deze formulieren in en stuur naar ons toe.

Woont u in het buitenland?

Als u in het buitenland woont en de Nederlandse nationaliteit heeft, kunt u ook een DigiD aanvragen. Op DigiD voor Nederlanders in het buitenland kunt u lezen hoe u dit doet. Heeft u geen Nederlandse nationaliteit, dan kunt u helaas geen DigiD aanvragen. Neem dan telefonisch contact met ons op.

Telefonisch aanvragen

U kunt uw pensioen ook telefonisch aanvragen bij onze klantenservice. Wij sturen u dan het aanvraagformulier met een voorlopige opgave per post toe. Als u ons voorstel accepteert, stuurt u het aanvraagformulier ingevuld naar ons terug.

Hulp nodig?

Heeft u hulp nodig bij het aanvragen van uw pensioen? Bel dan onze klantenservice. Wij helpen u graag.